- 25 februari 2020
- | 6 min. leestijd
- | Bron: Metallerie
Bystronic Benelux expandeert in België
De klant staat altijd centraal. Altijd.

Al vanaf 2003 bedient Bystronic Benelux Nederland, België en Luxemburg met hoogwaardige oplossingen voor plaatbewerking. En met succes. Het bedrijf is in de afgelopen jaren vanuit het hoofdkantoor dan ook flink gegroeid, vooral in Nederland. Met het aantrekken van nieuwe (Belgische) medewerkers, alle producten en knowhow om een ‘Smart Factory’ in te richten én ruimte voor een Experience Center, is inmiddels aan alle voorwaarden voldaan om serieus verder te expanderen in België. Uiteraard op basis van het rotsvaste uitgangspunt: de klant staat centraal.
Zorgen voor de klant
Bystronic Benelux is een dochteronderneming van het wereldwijd opererende Zwitserse Bystronic Laser AG. Voor dit moederbedrijf verzorgen enkele tientallen medewerkers vanuit het hoofdkantoor in het Nederlandse Meerkerk de verkoop en aftersales van metaalbewerkingsmachines in Nederland, België en Luxemburg. Het gaat daarbij om onder andere lasersnijsystemen, afkantpersen en passende automatiserings- en softwareoplossingen. Marco de Jong, Directeur Benelux: “Het woord ‘verzorgen’ is niet voor niets gekozen. We houden zeer strikt vast aan ons motto dat de klant in alle gevallen centraal staat en dat wij hem willen ontzorgen. Daar geloven we in en ik denk dat we inmiddels ook bewezen hebben dat met dit uitgangspunt het mes aan twee kanten snijdt.”
Dat de klant daadwerkelijk het middelpunt is voor Bystronic, komt op vele manieren tot uiting. Zo hebben klanten een vaste contactpersoon die altijd bereikbaar is voor vragen en fungeert als de spin in het web richting de verschillende Bystronic-afdelingen. M.a.w. een begeleider van de processen, maar ook vertrouwenspersoon die weet wat er in het bedrijf gaande is, waar de behoeften liggen en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Hans van de Meerakker, Sales Manager Benelux: “We merken dat klanten hierdoor eenvoudiger contact opnemen voor vragen, maar ook voor storingen of calamiteiten. Daarbij is hij altijd verzekerd van de beste zorg. Een mooi voorbeeld vind ik altijd de snelheid waarmee wij in staat zijn te reageren. We maken niet eerst een service- of onderhoudsofferte; we zorgen ervoor dat de machine in eerste instantie weer zo snel mogelijk draait. Daarna de rest; daar komen we wel uit.”
Om met harde cijfers te bewijzen dat deze aanpak werkt, meet het bedrijf na alle bezoeken de klanttevredenheid. Via een korte vragenlijst op de Ipad wordt direct duidelijk of een klant wel of niet tevreden is en ook waarom. De Jong: “Daarbij is het natuurlijk fantastisch dat je de klanttevredenheid door de tijd ziet toenemen. Een serieuze bevestiging van de ingeslagen weg.”

400% groei in de afgelopen drie jaar
Deze ultieme klantgerichtheid in combinatie met kwalitatief hoogwaardige machines heeft ertoe geleid dat het bedrijf sinds de oprichting is gegroeid. Erik Goven, areamanager voor België: “We hebben inmiddels een behoorlijke installed base in de Lage Landen, maar voelen ook al langer de ‘kriebels’ om ons afzetgebied in België verder te intensiveren. Daar is al voorzichtig een begin mee gemaakt en dat leverde inmiddels een groei op van 400% in de afgelopen drie jaar. Voor ons een teken dat de tijd rijp is om door te gaan.”
Omdat Bystronic niet van half werk houdt, is flink geïnvesteerd in zowel mensen als middelen. Speciaal voor de Belgische markt zijn bijvoorbeeld extra Belgische medewerkers aangenomen die de cultuur, de taal en de normen en waarden van het land goed kennen. Qua investering in middelen valt te denken aan het splinternieuwe pand in Meerkerk, dat begin 2019 werd geopend. Een modern kantoorpand met alle faciliteiten die nodig zijn om professioneel en efficiënt zogenaamde ‘Smart Factory’s’ in te richten. Want dáár gaat het volgens de kenners naartoe. Erik Goven: “De tijd van losse machines leveren is voorbij en Bystronic neemt daarin graag het voortouw. Wij investeren dan ook in mensen met kennis en expertise op het vlak van vergaande automatisering, ICT, Industrie 4.0-oplossingen enz. Binnen dit thema kunnen we bovendien gebruikmaken van het Expertisecentrum (Solution Center) in Zwitserland, waar nieuwe ontwikkelingen nauwgezet worden bijgehouden. In nauwe samenwerking ontwikkelen we de beste oplossingen voor onze klanten.”

Smart Factory
Mathys Pauly, Field Automation Specialist, neemt het gesprek over en geeft aan: “In een Smart Factory staan geen standalonemachines voor zichzelf te werken, maar zijn de verschillende machines met elkaar verbonden. Ze kunnen als het ware met elkaar praten en genereren veel data die waardevolle informatie leveren voor bijvoorbeeld benchmarking, optimalisatie en voorspellend onderhoud. Omdat de mogelijkheden binnen Smart Factory’s zeer breed zijn, ga ik als automatiseringsspecialist en verlengstuk van ons Solution Center graag mee met de vertegenwoordiger naar de klant. Ik kan dan zijn bedrijf zien, de sfeer proeven, zijn eisen en wensen horen en vervolgens een voorstel doen dat past bij het bedrijf en de mogelijkheden. Daarbij komen zowel hard- als software aan de orde, evenals de mogelijke inzet van robots voor de handling van materialen en eindproducten. Speciaal hiervoor is onlangs nieuwe robotmanagersoftware ontwikkeld, waarmee robots vrij eenvoudig te programmeren zijn, ook door de klant. We doen hiermee inmiddels de nodige ervaring op bij de inrichting van de eerste Smart Factory’s en verwachten er veel van voor de toekomst.”
Ook op het vlak van automatisering blijft de focus op de wensen van de klant liggen. Areamanager Peter Buggenhout: “In de meeste gevallen weten klanten al behoorlijk goed wat er in de markt te koop is en wat ze willen bereiken. De kennis die nog ontbreekt, omdat de ontwikkelingen razendsnel gaan, vullen wij aan, waarna de keuze bij de klant ligt. Híj bepaalt uiteindelijk wat er gerealiseerd moet worden, waarbij ik geen enkele behoefte heb om hem meer en beter te verkopen dan nodig of wat financieel past.”
Experience Center
Om alle informatie en adviezen omtrent machines en randapparatuur nog beter te kunnen onderbouwen én te demonstreren, wordt in het hoofdkantoor in Nederland een demo-cq. Experience Center ingericht. Een flinke ruimte waarin een groot aantal machines komt te staan die klanten kunnen komen bekijken én proberen.
Erik Goven: “Je kunt het nog zo mooi vertellen, maar een machine van dichtbij zien en kunnen aanraken, zegt zoveel meer. Klanten kunnen ook hun tekeningen of ontwerpen meenemen en hier uitproberen. Een voordeel is verder dat hier ook alle specialisten aanwezig zijn, die altijd kunnen bijspringen wanneer ideeën ontstaan over automatisering of het toevoegen van robots aan de lijn.”
Het Experience Center wordt tevens gebruikt voor het geven van trainingen, zowel aan klanten die een nieuwe machine hebben gekocht als aan nieuwe medewerkers van klanten die nog moeten worden opgeleid. Marco de Jong: “Meerkerk ligt centraal in de Benelux, dus zowel voor Nederlandse áls Belgische klanten goed bereikbaar. Daarbij hebben we gemerkt dat een aparte trainingsruimte verschillende voordelen biedt. Niet alleen is hier alle hard- en software beschikbaar, maar ook alle expertise die de deelnemers verder kan helpen. Daarnaast kunnen de machines bij de klant gewoon blijven produceren, terwijl hun nieuwe medewerkers worden opgeleid.”
Aftersales
De sfeer onder de mannen is uitstekend. Het is duidelijk dat ze in het begin van 2020 staan te trappelen om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën en ontwikkelingen en een intensieve focus op België. Anthony Wolters, Customer Service Consultant, besluit dan ook: “We werken met een heerlijk team waarbinnen mensen uitstekend op elkaar zijn ingespeeld. Daarbij is het goed om te merken en te weten dat iedereen met hart en ziel werkt aan de juiste oplossingen voor een specifieke klant. De waardering van hun kant merk je weer in onze ruime aftersalesopdrachten. Zo hebben we bij veel klanten een onderhoudscontract en worden van ons ook veel aanverwante artikelen betrokken, zoals opleidingen en toebehoren zoals meetsystemen en roosterreinigers.
Tot aftersales rekenen we overigens ook het frequent bezoeken van klanten. Niet alleen bij vragen of storingen, maar ook tussendoor. Dat extra bezoekje omdat men benieuwd is naar het functioneren van een nieuwe machine die de week daarvoor is geïnstalleerd, is dan ook oprechte belangstelling. We willen gewoon dat onze klanten op maximale capaciteit kunnen draaien, efficiënt en productief; daar hebben we plezier in.”