Lasersnijmachine voor hoogkwalitatieF SNIJWERK

limeparts-drooghmans vindt juiste partner in bystronic

Limeparts-Drooghmans uit Genk is actief in de toelevering en de projectenbouw. Voor die laatste bedrijfstak investeerde het bedrijf in een fiberlasersnijmachine, waarop voornamelijk metalen gevelpanelen met een hoge afwerkingsgraad worden vervaardigd, en dit in kleine seriegroottes. De bijhorende automatisatie met een laad- en ontlaadstation laat een optimale logistieke flow toe. "Bystronic schatte onze noden correct in en stelde daar de juiste totaaloplossing tegenover", prijst gedelegeerd bestuurder Koen Vandersmissen zich gelukkig. 

Ferro en non-ferro

Limeparts (Limburg metal parts) is in 1989 ontstaan als een metaalverwerkend bedrijf met activiteiten in de toelevering en projectenbouw. Toen het eigen bedrijfsgebouw in Genk een kwarteeuw geleden werd opgesmukt met een metalen buitengevel, produceerde het bedrijf die panelen zelf en ging men zich nadrukkelijk op deze niche toespitsen. In 2018 volgde de fusie met Drooghmans, dat diezelfde activiteit uitvoerde met non-ferromaterialen.

Gedelegeerd bestuurder Koen Vandersmissen van Limeparts-Drooghmans en Area Manager Erik Goven van Bystronic voor de fiberlasersnijmachine
Koen Vandersmissen van Limeparts-Drooghmans en Erik Goven van Bystronic voor de fiberlasersnijmachine

De expertise van beide ondernemingen werd samengevoegd en zo kunnen architecten nu bij één partij aankloppen voor het realiseren van kwalitatieve, esthetische gevelbekledingen in verschillende materialen; van aluminium tot keramiek of trespa. En dat telkens op maat; voornamelijk voor zorginstellingen of kantoorgebouwen in de Benelux.

Lasersnijmachine

Vorig jaar kocht het bedrijf een BySprint-fiberlasersnijmachine van Bystronic voor de ferro-activiteiten in de projectenbouwtak. "Die heeft een krachtige laserbron van 6 kW en een groot werkbereik van 4 bij 2 meter. We snijden er zowel staal, rvs, cortenstaal als aluminium op, met diktes van 1 tot 4 mm", zegt gedelegeerd bestuurder Koen Vandersmissen.

"We zetten deze machine hier in ter aanvulling van een bestaande ponsnibbelmachine. Die laatste gebruiken we nu voor de grote series, terwijl de lasersnijmachine zich door de kortere programmeertijd en de hoge snijsnelheid beter leent tot kleine series, alsook tot complexe vormen. Een lasersnijmachine kan die hoge flexibiliteit aan."

Het transport van de platen vanuit het magazijn naar de machine gebeurt in een L-opstelling
Het transport van de platen vanuit het magazijn naar de machine gebeurt in een L-opstelling

Keuze

"We kozen voor een A-merk als Bystronic, omdat wij ons met de gevelbekleding in het hogere segment bevinden en de kwaliteit van het snijwerk dus heel belangrijk is voor ons. Een bijkomende, belangrijke troef is dat zij met hun servicecenter in Nederland dichtbij gelegen zijn en dus snel ter plaatse zijn in geval van eventuele problemen. Bovendien hebben zij ons goed bijgestaan in de zoektocht naar de juiste, bijhorende automatisering voor het beladen en ontladen van de machine. Hun projectmatige aanpak en hun flexibiliteit, waarbij ze onze noden correct inschatten en hiertoe de nodige aanpassingen wilden doorvoeren, hebben ons finaal over de streep getrokken", aldus Vandersmissen. 

"Het beladen en ontladen van de machine gebeurt simultaan"

Automatisatie

Het plaatmateriaal wordt aangevuld in de voorraadhal en wordt via het laadstation in de achtergelegen productiehal gevoerd
Het plaatmateriaal wordt aangevuld in de voorraadhal en wordt via het laadstation naar de achtergelegen productiehal gevoerd

"Concreet stelden we hier twee L-torens voor met in totaal 54 legplaatsen", zegt Erik Goven, areamanager bij Bystronic. "Die staan afgescheiden van de lasersnijmachine in de voorraadhal, zodat er geen heftruckbewegingen in de buurt van de machine plaatsvinden. Een belaadstation pikt de platen uit de corresponderende cassettes en voert die aan naar de machine. Na het snijden voert een ontlaadstation de gesneden onderdelen af, wat simultaan en krasvrij gebeurt."

Opleiding

De opleiding duurde ruim een week en omvatte drie onderdelen: voor de programmatie, de snijmachine zelf en de bijhorende automatisatie. "Die nieuwe technologie komt met een zeker leerproces en vergt een bepaalde mind switch van de gebruikers. Tegelijk vormt die uitdaging voor hen natuurlijk een opportuniteit om hun werkvreugde op te krikken. We zagen dan ook dat de nieuwsgierigheid groot was en al gauw uitmondde in een zekere fierheid", stelt Vandersmissen.

"Hier merkten wij dat de implementatie van de machine stapsgewijs werd aangepakt en dat er ruimte gelaten werd om het project te doen groeien op de werkvloer. Dat is zeker een waardevolle tip naar andere bedrijven toe", pikt Goven in.

Evaluatie

De lasersnijmachine is nu precies een jaar operationeel bij Limeparts-Drooghmans en werkt naar behoren. "De belangrijkste voordelen voor ons zijn de optimalisatie van de logistieke flow, de flexibele productieoutput en de kwaliteit van het snijwerk", evalueert Vandersmissen.

Nadat de plaat gesneden is, voert het ontlaadstation die af naar een transportband, waarna de onderdelen manueel gesorteerd kunnen worden
Nadat de plaat gesneden is, voert het ontlaadstation die af naar een transportband, waarna de onderdelen gesorteerd worden

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij PMG COMMUNICATION SOLUTIONS 

PMG COMMUNICATION SOLUTIONS maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.