Coronavirus - Agoria lanceert infopunt voor technologiebedrijven

corona

Technologiebedrijven met vragen, bezorgdheden of suggesties rond het coronavirus kunnen vanaf vandaag terecht op het gratis nummer 0800 85 219. Experten van Agoria geven advies op sociaal, economisch en juridisch vlak. Nu steeds meer bedrijven de gevolgen voelen van het coronavirus, is de technologiefederatie de eerste organisatie die een infopunt start voor haar leden.

"Let op, dit is geen klaaglijn of gewoon meldpunt", zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. "Daar hebben onze bedrijven niets aan. Het infopunt dient voor bedrijven die op zoek zijn naar specifieke antwoorden op vragen die nog niet op de website van Agoria (www.agoria.be) aan bod zouden komen, of die ervaringen willen delen met andere bedrijven. Onze experten bieden meteen bruikbare oplossingen." Het infopunt is elke werkdag bereikbaar van 9 uur tot 17 uur.

"Let op, dit is geen klaaglijn of gewoon meldpunt"

Lambotte roept ook op om vertrouwen te hebben in de acties van de verschillende overheden en vraagt dat werknemers, werkgevers en de organisaties die hen vertegenwoordigen, hun verantwoordelijkheid nemen en zowel de richtlijnen toepassen als hun gezond verstand gebruiken. "Ja, er is ongerustheid bij bedrijven, maar het is ook aan koepelorganisaties als de onze om de bedrijven bij te staan en met oplossingen te komen. De toestand is ernstig, maar paniekvoetbal is nergens voor nodig. We komen hier samen door."

Driekwart bedrijven verwacht extra problemen

Vorige week maakte Agoria al bekend dat de technologiesector in ons land zware hinder ondervindt van de uitbraak van het coronavirus. Dat bleek uit de eerste resultaten van een rondvraag van Agoria. De enquête werd ingevuld door 60 leden van Agoria die samen 19.000 Belgische jobs vertegenwoordigen. De helft van de respondenten ziet de productie in China of in de rest van Azië spaak lopen, twee derde ervaart storingen in de toelevering van onderdelen van China aan België. De economische hinder zwelt waarschijnlijk nog aan. Ongeveer driekwart van de bedrijven houdt rekening met extra problemen, zowel in de productie in China en in de rest van Azië als in de aanvoer van China naar ons land. De verstoorde logistieke keten is het grootste probleem. Het vrachtverkeer gaat klassiek per schip of met de trein. Maar de grens tussen China en Rusland is afgesloten, met geschrapte treinen tot gevolg. Ook schepen varen niet uit.

Agoria verwoordt op zijn website alvast oplossingen op vragen als: wat met de lopende contracten die mogelijks niet kunnen worden uitgevoerd? Kan een werkgever de gezondheidsstatus van een werknemer opvragen? Als mijn bedrijf onvoldoende kan functioneren door gebrek aan onderdelen of werknemers, kan ik de schade dan verhalen op een verzekeraar? Kan ik mijn werknemers verplichten te antwoorden op de vraag of ze een privéreis maakten in een getroffen regio? Kan ik als werkgever preventieve quarantainemaatregelen nemen? Is het nog verantwoord om werknemers naar het buitenland te sturen? Kan ik contracten met leveranciers stopzetten zonder kosten, als ze niet meer tijdig kunnen leveren? Kan ik leveranciers of transporteurs in gebreke stellen?

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij PMG COMMUNICATION SOLUTIONS 

PMG COMMUNICATION SOLUTIONS maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.