- 29 januari 2019
- | 2 min. leestijd
- | Bron: Kiosk
ZIN IN EEN EXTRA VERDIENSTE ALS DOORLEVERPUNT?
NIKS DAN POSITIEVE REACTIES OP INITIATIEF VAN MEDIALAAN - DE PERSGROEP PUBLISHING
MEDIALAAN - De Persgroep Publishing, uitgever van o.a. de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen en weekbladen als Dag Allemaal, Story, Humo en Primo, krijgt steeds vaker de vraag van derde partijen (o.a. bakkers, superettes en benzinestations) naar de mogelijkheden om een beperkt aantal kranten en magazines te verkopen. Dat gebeurt dan via doorleveringen die door u worden behandeld.
HOE WERKT HET SYSTEEM?
Een doorlevering bestaat eruit dat u als krantenwinkel een levering voorziet bij een ander verkooppunt. Dit systeem bestaat al meer dan 2 jaar en ondertussen worden er al doorleveringen voorzien in supermarkten, benzinestations, tabakswinkels, bakkers, slagers ….Het doorleverpunt (bv. bakker) ontvangt via de krantenwinkel exclusief alle titels van MEDIALAAN - De Persgroep Publishing. Het doorgeleverde punt mag ook alle onverkochte titels retour geven aan de krantenwinkel. Een heel eenvoudig proces dat te vergelijken is met de werkwijze tussen AMP en krantenwinkel.Tot slot factureert de krantenwinkel maandelijks aan het doorleverpunt. De krantenwinkel verkrijgt in ruil voor de exclusiviteit van de MEDIALAAN - De Persgroep Publishing-titels zijn volledige commissie op de verkoop bij het doorleverpunt. Het doorgeleverde punt ontvangt 10% commissie via de krantenwinkel. MEDIALAAN - De Persgroep Publishing stort finaal de 10% commissie terug aan de krantenwinkel.
DE KRANT ALS IMPULSAANKOOP
Dirk Mattheus, al 27 jaar rondeman in de regio rond Aarschot, bevestigt dat dit een enorme verdienste is: “Ik lever bijvoorbeeld aan bakkers, superettes, tankstations … in regio's waar geen krantenwinkels meer te vinden zijn. Een warme bakker is alle dagen open en als de klant dan nog even moet aanschuiven, begint hij uit nieuwsgierigheid toch al de voorpagina te lezen. In enkele seconden is dan de beslissing genomen om de krant of het tijdschrift te kopen of niet. Diezelfde klant gaat daar nooit 5 kilometer voor omrijden. De krant is in die zaken een impulsaankoop."“Ik zorg voor de leveringen en het ophalen van de onverkochte exemplaren, het verkooppunt moet de producten enkel uitzetten. De klant krijgt natuurlijk alleen de titels van MEDIALAAN - De Persgroep Publishing, maar voor deze zaken is dat ruim voldoende."Raf De Graeve van krantenwinkel At the Movies in Wetteren, een vroegere videotheek, beaamt dat dit systeem vele voordelen heeft. “Ik ben er ondertussen ook al 2 jaar mee bezig, destijds had ik zelf partnerwinkels gezocht omdat ik te weinig omzet draaide en dus structuurkosten diende te betalen. Ik ben begonnen met een bakker en een broodjeszaak. Vandaag lever ik, samen met een derde persoon, aan 12 partnerwinkels in Wetteren en omgeving, vooral kleine supermarkten zoals Spar, Smatch en Proxy Delhaize. En vooral in buurten waar geen krantenwinkels meer te vinden zijn."
Wenst u meer informatie over deze manier van werken, neem dan contact op met de verkoopdienst van MEDIALAAN - De Persgroep Publishing of uw commercieel project manager.