- 08 augustus 2022
- | Bron: Aannemer
Hoogstaande technische kunstjes op werf ZIN te Brussel
ZIN, is het innovatieve project van Befimmo voor de ombouw van de Torens 1 & 2 van het WTC-complex in de Brusselse Noordwijk. De bestaande torens worden, na gedeeltelijke ontmanteling, met elkaar verbonden door een nieuw volume van 14 verdiepingen met dubbele hoogte.
Ook voor het opstellen van de werfinrichting en specifieker de torenkranen zijn we samen met de THV Open Minds Construction (bestaande uit CFE, Van Laere, BPC en VMA) op een creatieve manier en effectief met een “open blik” op zoek moeten gaan naar de ideale kraanimplantaties en fasering.
2 van de 4 torenkranen dienen boven de bestaande kernen uit te draaien met haakhoogtes van om en bij de 120 m. Om het bouwproject zelf zo min mogelijk te hinderen, werd er geopteerd om de kraanbasis op +/- 85 m hoogte in de liftschacht te plaatsen. Hiervoor werd een speciale staalstructuur voorzien zodat er minimale belasting op de wanden optreedt. Met de mastbreedte als beperkende factor bleek de 370 EC-B12 Fibre de beste keuze, dit is een 12 tons flat-top kraan met een synthetische hijskabel i.p.v. zijn zwaardere variant in staal, hetgeen resulteert in een hogere capaciteit en snelheid.
Voor de opbouw van het nieuwe volume dienen de 2 overige kranen voor de kernen weg te draaien. De Luffers of topkranen (type 357 HCL18) met hun verstelbare giek zijn hiervoor de geschikte kranen gebleken met eveneens voldoende capaciteit om alle prefabelementen te kunnen plaatsen. Ook deze kranen werden op een speciaal ontworpen staalstructuur gefundeerd om voldoende stabiliteit te creëren in de deels afgebroken onderstructuur van de gebouwen.

Inzake montage werden 3 van de 4 torenkranen aaneensluitend gemonteerd met de hulp van een 750-tons mobiele kraan (LTM 1750-9.1) met een haakhoogte van 135 m. Deze mastodont wordt veeleer ingezet voor de opbouw van windmolens of gigantische staalstructuren. De 4e kraan (topkraan) werd in de kleinere delen gemonteerd met een van de 370 EC-B12 Fibre-kranen.

Terwijl de flat-top kranen hoog boven de hemel uitdraaien dienen de topkranen mee te klimmen met de opgang van het nieuwe volume. Hiervoor worden ze aan het gebouw verankerd en hijsen ze zichzelf omhoog middels een telescoopkader, die extra torenelementen kan binnenvoeren, naar een 2e fase.
Vermits de verstelbare giek in opgetopte toestand het toegelaten plafond van het luchtverkeer zou overschrijden zullen de topkranen in de 3e fase vervangen worden door traditionele hightop-kranen (type 420 EC-H16).
De dubbele wissel van een gehele kraankop in dergelijk project is ongezien, zeker omdat we naar haakhoogtes van 145 m en 155 m gaan, maar de capaciteit van de 370 EC-B12 Fibre is juist gepast om de kopwissel uit te voeren. De 16T hightoppers klimmen dan op eigen kracht tot boven de flattops uit en worden gebruikt om diens giek nog in te korten om geen conflicten te hebben tussen de kranen.
Om de werf niet te veel te hinderen is deze wissel uitgevoerd tijdens het bouwverlof van 2022.
Omdat veiligheid topprioriteit is op de werven werden alle kranen uitgerust met de modernste antibots en camerasystemen.
Er werd niet over 1 nacht ijs gegaan om de puzzel van de torenkranen te leggen maar het zijn natuurlijk onze montageploegen die de opbouw in alle veiligheid moeten gaan realiseren, die de grootste pluim verdienen.

