- 11 augustus 2020
- | Bron: Aannemer
Vertrouwen in JCB machines blijft op volle toeren draaien
De machineproducent blijft innoveren
Ook dit jaar valt JCB niet buiten de schijnwerpers en komt de producent met erg interessante machines op de markt. We nemen er enkele onder de loep.

Elektrische minigraafmachine JCB 19C-1E: de vriend van iedereen
De JCB 19C-1E is op het vlak van prestaties zeker niet minder dan de dieselaangedreven variant. Standaard komt de machine met een pakket met vier accu’s waarmee ca. 5,5 uur non-stop gedraaid kan worden. Dit komt in de praktijk overeen met een volledige werkdag.
Autonoom gebruik, zonder kabels of onveilige verlengkabels, zal aannemers in staat stellen om te werken in gebouwen en in emissiegevoelige binnensteden. Het zal spooraannemers ook toestaan om in tunnels en ondergronds te werken, zonder dure afzuiginstallaties te installeren. Aannemers zullen ook in staat zijn om buiten de normale uren in stedelijke straten te werken, zonder bewoners te storen, maar ook in andere geluidsgevoelige omgevingen, zoals in de buurt van ziekenhuizen en scholen.
Stage V wielladers: ontworpen om nog harder te werken
De JCB 427, 437 en 457 bereiken de beste cyclustijden via hun krachtige dubbele hydraulische pompen, een lastafhankelijk ventielblok en een standaard 5-versnellingsbak met optioneel een Lock-Up van de koppelomvormer. De Stage V Cummins-motor levert erg mooie prestaties. In de 427 biedt hij een maximaal vermogen van 165 pk en in de 437 195 pk. Bij de 457 slaat hij alle records met maar liefst 282 pk vermogen.
Twee nieuwe vermogensmodi met slechts één druk op de knop. Comfortmodus vermindert de motorkracht voor de standaard werkzaamheden tot 151 pk voor de 427 en 171 pk op de 437. Bij de 457 wordt de motorkracht naar 230 pk verlaagd. Dynamische modus laat het vermogen dan weer tot het maximum toenemen wanneer er extra power nodig is.

X-series graafmachines: extraordinaire toestellen
JCB introduceerde twee jaar geleden de 220X rupsgraafmachine, een totaal nieuw ontwikkeld model. Ondertussen heeft JCB het gamma uitgebreid met de 131X, 140X en 150X en zullen er nog een aantal nieuwe modellen volgen. De ontwikkeling van de 220X heeft zo’n 4 jaar geduurd en de reacties van de klanten op de X-series zijn dan ook erg lovend.
Maar daar blijft het niet bij. Recentelijk toonde JCB zijn nieuwste innovatie; een revolutionair eerste werkende prototype van een graafmachine met brandstofcel. De waterstof aangedreven 220X produceert de benodigde energie voor de elektromotoren door waterstof met zuurstof te laten reageren door middel van een brandstofcel. De enige uitstoot die deze machine produceert is dan ook schoon water. Het prototype draait al een twaalftal maanden in een van de testgroeves van JCB in Engeland.
Hydradig: alleskunner
Deze 11 tons bandenkraan is destijds ontwikkeld als werktuigdrager en is als zodanig geschikt voor een groot aantal werkzaamheden. Een uniek aspect van deze machine is dat de motor, aandrijving en reservoirs voor diesel en hydrauliekolie in de onderwagen verwerkt zijn. Dit geeft een ongeëvenaard zicht rondom maar zorgt er tevens voor dat het zwaartepunt van de machine meer dan een halve meter lager ligt dan bij conventioneel gebouwde machines. Resultaat is een zeer stabiele machine die, om maar een voorbeeld te geven, op banden over de zijkant en op volle reikwijdte, nog steeds 1.000 kg kan tillen.
Standaard uitgevoerd met drie stuurmodi (2‑wiel , 4-wiel en hondegang) en een hydrostatische aandrijving die de machine traploos tussen 0 en 40 km/u laat rijden. De 50/50-gewichtsverdeling maakt deze kraan ook stabiel tijdens de snelle verplaatsingen op de weg maar draagt tevens bij tot een goede terreinvaardigheid.
Deze machine is standaard uitgevoerd met drie stuurmodi en een hydrostatische aandrijving