- 10 mei 2021
- Door Melissa Himpe
- | Bron: Retail Professionals
“Pers brengt meer op dankzij doorlevering”
Een krantenwinkel levert pers door aan een supermarkt – met het systeem van doorlevering creëert DPG Media een win-winsituatie voor alle betrokken partijen. U als supermarktuitbater moet geen energie of kosten meer in de levering stoppen en u behoudt bovendien een aantrekkelijke marge. Geert en Hans Van Brussel, uitbaters van onder meer AD Delhaize in Wezemaal, zweren nu al geruim 3 jaar bij het systeem. “Voor ons biedt doorleveren alleen maar voordelen”, aldus Geert Van Brussel.
Het doorleverpunt
Werkwijze
DPG Media maakt het voor o.a. supermarkten een pak gemakkelijker om pers aan te bieden door een samenwerking tussen een krantenwinkel of rondeman tot stand te brengen. “Het systeem zit heel simpel in elkaar – een krantenwinkel of rondeman levert onze kranten en magazines aan het doorleverpunt, de supermarkt dus”, legt Michel Prim, Commercieel Project Manager bij DPG Media, uit. “De facturatie gebeurt onderling, de krantenwinkel levert dagelijks of twee maal per week naargelang de afspraak die wordt gemaakt. Wat niet verkocht geraakt in de supermarkt, wordt in retour genomen, dus hierop maakt de supermarktuitbater nul verlies. Zijn volledige marge mag de krantenwinkel behouden en daar bovenop betalen wij als uitgever nog een extra 10% aan het doorleverpunt. Dat resulteert in een systeem met nul kosten en meer rentabiliteit voor de supermarktuitbater.”

Beperkt assortiment
Kiest u voor een doorleverpunt, dan kiest u ook voor een beperkt assortiment pers. “Gemiddeld raden wij een twaalftal titels aan”, aldus Michel, “maar dat is uiteraard altijd bespreekbaar naargelang de verkoop die wordt neergezet.” Zo’n beperkt aanbod ziet er over het algemeen als volgt uit:
- 3 kranten: Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd (weekend)
- De roterende, meest populaire weekbladen: Dag Allemaal, Story, Teve Blad, Humo, Primo, TV Familie, Libelle, Goed Gevoel & Flow
- Enkele Home & Deco bladen: Feeling Wonen, VT Wonen, Wonen Landelijke Stijl & Stijlvol Wonen
“Een beperkt aanbod pers neemt minder ruimte in in de winkel”, vervolgt Michel. “Waar je voordien misschien een muur van 8 meter moest vullen, heb je nu meer dan voldoende met een meubel van max. 2 meter waarin je alles optimaal kan presenteren.”
AD Delhaize Wezemaal zweert bij het systeem
Het succes van dit concept zien we bevestigd bij broers Hans en Geert Van Brussel, uitbaters van 3 AD Delhaize winkels (Lovenjoel, Wezemaal en Scherpenheuvel) en 1 Proxy Delhaize winkel (Tielt-Winge). Alle winkels werken volgens het systeem van doorleveringen. “En dat sinds 1 januari 2018”, aldus Geert Van Brussel. “Voordien werkten wij samen met AMP, maar dat proces vergde voor onze winkels te veel werk. Iemand moest zich bijna fulltime bezig houden met retours, dus die werkwijze kostte ons vaak meer dan dat het opbracht. Het was zelfs zo ver gekomen dat we gewoon wouden stoppen met het aanbod pers in de winkels.”
100% marge en nul verlies
Het systeem van doorlevering bleek voor hen uiteindelijk het alternatief voor een volledig stoppen van pers in hun winkels. “Het grootste voordeel voor mij is dat er geen enkele kost verbonden hangt aan het doorleveren”, vertelt Geert. “Ik behoud de volledige marge en toegegeven, die ligt lager dan voordien, maar omdat ik geen kosten en energie meer moet investeren in de leveringen en retours en daarop ook geen enkel verlies meer maak, houd ik aan het einde van de rit meer over. Ook onze klanten halen voordeel uit dit systeem – we hebben altijd voldoende voorraad en geraakt iets uitverkocht, dan wordt dat bij de volgende levering simpelweg aangevuld. En we hebben heel veel geluk met onze rondeman Dirk, die samenwerking verloopt fantastisch vlot. Het snelle schakelen is dan ook een extra troef binnen dit systeem.”

Win-winsituatie
“Voor wie twijfelt pers aan te bieden in hun supermarkt, het systeem van doorlevering is voor iedereen betrokken een win-winsituatie. Het perssegment lijkt dan wel onder druk te staan, toch krijgen wij hier nog opmerkelijk veel vraag naar bepaalde titels. Vooral de home & deco-bladeren en de dikkere kwaliteitsvolle titels verkopen nog heel sterk. Er is dus zeker nog ruimte voor pers in de supermarkt.” Of klanten het spijtig vinden dat ze bepaalde titels niet meer terugvinden in het winkelrek? “Dat valt heel goed mee. Uiteraard hebben wij hier en daar wel de vraag gekregen waar bepaalde titels naartoe zijn. De meesten schakelden echter gewoon over op een andere krant of tijdschrift.”
MEDIAPLEIN 1
2018 ANTWERPEN
Voor vrijblijvende extra info
over deze manier van werken,
contacteer:
mila.honig@dpgmedia.be
0468/19.81.40
www.dpgmedia.be
