Verkeersveiligheid neemt nieuwe wending

dankzij voorspellende technologie

Coyote waarschuwing gevaarlijke bocht

De voorspellende veiligheidstechnologie, twee jaar geleden gelanceerd door Coyote, heeft haar toegevoegde waarde voor de veiligheid op onze wegen bewezen. Met behulp van gegevens van gebruikers van de rijhulpdienst zijn in België meer dan 22.000 gevaarlijke bochten geïdentificeerd. Dankzij veiligheidsprognose is de gemiddelde snelheid in bochten sinds 2019 met meer dan 10% gedaald.

Meer dan 200 criteria

Sinds de lancering van de ‘veiligheidsprognose-technologie’ in juni 2020 heeft Coyote gegevens van zijn gebruikersgemeenschap geanalyseerd en 22.000 bochten geïdentificeerd die als gevaarlijk worden beschouwd. Het algoritme heeft rekening gehouden met meer dan 200 criteria (hoek en kromming van de bocht, vertragingsanalyse, wegtype, remafstand voor, tijdens en na de bocht, geregistreerde snelheid over 2 jaar ...). Dankzij de analyse van die gegevens kon elke bocht in zijn context worden geplaatst (type rijstrook, kruispunt, verkeersdichtheid enz.) en kon een aanbevolen snelheid worden vastgesteld om deze bochten zo veilig mogelijk te nemen.

Twee soorten berichten

Dankzij die analyse worden de leden van de Coyote-community systematisch gewaarschuwd bij het naderen van een gevaarlijke bocht door twee soorten berichten te ontvangen, afhankelijk van hun snelheid. Als de bestuurder onder de aanbevolen snelheid rijdt, krijgt hij/zij een waarschuwing dat een gevaarlijke bocht nadert en wordt de aanbevolen snelheid vermeld. Als de bestuurder echter boven de door het voorspellende veiligheidssysteem aanbevolen snelheid rijdt, zegt het waarschuwingsbericht gewoon "vertragen".

gemiddelde snelheid 50 km/u
3/3

Duidelijke vertraging

Uit een analyse van miljoenen Coyote-gegevens die de afgelopen twee jaar zijn verzameld, blijkt dat deze waarschuwingen ervoor zorgen dat Coyote-gebruikers langzamer rijden bij het naderen van gevaarlijke bochten.

"In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent Hebert, managing director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.

Uit de cijfers blijkt ook dat de gemiddelde snelheid door gevaarlijke bochten in 2022 ruim onder de wettelijke maximumsnelheid blijft.

dynamische en geïndividualiseerde preventie

Deze functie is volledig in lijn met Coyote's visie op veiligheidsprognose. “De resultaten van de analyse motiveren ons om andere instrumenten te ontwikkelen, die allemaal te maken hebben met verkeersveiligheid. Wij tonen eens te meer aan dat het gebruik van Coyote actief bijdraagt tot meer veiligheid op de weg", aldus Vincent Hebert.

Vertragen coyote

Realtimeberichten over de aanbevolen maximumsnelheid bij het naderen van een bocht zijn een krachtig instrument voor de preventie van ongevallen. Dit is bijzonder belangrijk omdat wegbeheerders deze snelheden niet of slechts in beperkte mate verlagen.

Contextuele criteria

In de toekomst wil Coyote nog verder gaan door contextuele criteria (weer, tijdstip van de dag, weekend of werkdag) toe te voegen aan de structurele criteria die worden gebruikt om gevaarlijke bochten te identificeren, waardoor de aanbevelingen aan bestuurders nog beter kunnen worden aangepast aan de realiteit op de weg.

"Deze technologische ontwikkeling zal bijdragen tot het bereiken van de doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers in de komende vijf jaar te halveren", voegde François Bellot, voormalig federaal minister van Mobiliteit, eraan toe. "Dit initiatief moet daarom door de overheden worden gesteund en opent hopelijk de deur naar andere digitale toepassingen met hetzelfde doel: levens redden.”

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij PMG COMMUNICATION SOLUTIONS 

PMG COMMUNICATION SOLUTIONS maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.