- 12 september 2022
- | Bron: Mobility Business Solutions
Vlaanderen verstevigt positie als regio met de meeste bedrijfswagens
Laatste drie jaar 11% meer bedrijfswagens in Vlaanderen en Wallonië; omgekeerde beweging in Brussel
Het aandeel werknemers met contract van onbepaalde duur die over een bedrijfswagen beschikken steeg met 7% tussen begin 2019 en midden 2022, van 23,4% naar 25%. Vlaanderen en Wallonië kennen de sterkste stijgingen: in Vlaanderen met 10,7% tot een niveau van 27,3% en in Wallonië met 10,9% naar een aandeel van 20,4%. Brussel, daarentegen, kende een daling met 10,5%, tot een aandeel van 22,4%. Dit onderzocht Securex, dat ook de vergroening van het bedrijfswagenpark in kaart bracht. Zo steeg het aandeel elektrische bedrijfswagens in de afgelopen drie jaar tot 2,5%. “Volgend jaar kan de elektrische bedrijfswagen doorbreken", meent Heidi Verlinden, researchprojectmanager bij Securex.
De bedrijfswagen zal nog geruime tijd in het Belgische straatbeeld te zien zijn. De federale regering heeft wel de ambitie om binnen het bedrijfswagenpark een felle transitie naar meer elektrische wagens te bekomen. Zo zullen vanaf 2026 enkel nog de broeikasvrije bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.
Kloof tussen Vlaanderen en Brussel wordt groter
Op nationaal vlak steeg het aandeel werknemers met een bedrijfswagen met 7% in de afgelopen drie jaar, naar 25%. De regio’s Vlaanderen, Brussel en Wallonië vertonen verschillende tendensen. In Vlaanderen steeg het aandeel werknemers met een bedrijfswagen in deze periode met 10,7% naar een niveau van 27,3%. Wallonië vertoont een vergelijkbare stijging, met 10,9%, naar 20,4%. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, daarentegen, kende een daling met 10,5%, tot een niveau van 22,4%.
Heidi Verlinden licht de verschillen toe: “Het is duidelijk dat in Vlaanderen en Wallonië de bedrijfswagen nog steeds een grote troef is voor werknemers. De ‘war for talent’ speelt hier ongetwijfeld een rol, waardoor er sneller bedrijfswagens worden aangeboden bij aanwervingen en loopbaangesprekken. Gezien de schaarste van specifieke profielen wordt de geografische zoekradius naar kandidaten ook steeds groter, waarbij een bedrijfswagen hen zou kunnen overtuigen om toch een langer woon-werktraject af te leggen. De daling van bedrijfswagens in Brussel is onder meer het gevolg van de sterkere opkomst van alternatieve vervoersmiddelen en deelmobiliteit. Verder zijn er natuurlijk ook ontmoedigende factoren, zoals dichtslibbende verkeersaders en autowerende circulatieplannen.”
Brussel is elektrisch koploper
Securex onderzocht ook de mate van vergroening van het bedrijfswagenpark in België. Waar begin 2019 nog 97,9% van de bedrijfswagens in België een klassieke verbrandingsmotor had, daalde dit cijfer met 9% tot 89,1% midden dit jaar. Vlaanderen kende in diezelfde periode een vergelijkbare daling (-8,8% tot 89,3%). De daling was het sterkst in Brussel (-11,7%), waar midden dit jaar nog 85,7% van de bedrijfswagens van het type klassieke verbrandingsmotor was. In Wallonië ging het midden 2022 nog om 91% van de bedrijfswagens (-7,6%).
“Op vlak van vergroening scoort Brussel het best. Dit is vermoedelijk dankzij de aanwezigheid van meer internationale bedrijven die sneller anticiperen op de nakende veranderingen, maar ook simpelweg door de kleinere afstanden en aanwezigheid van meer laadpalen,” zegt Heidi Verlinden. “2023 kan het jaar van de grote doorbraak worden voor elektrische bedrijfswagens. Hybridebedrijfswagens kennen nu nog een voorsprong, maar hier zullen de fiscale stimulering van laadpalen en het gradueel wegvallen van belastingaftrek voor bedrijfswagens met klassieke verbrandingsmotor verandering in brengen.”