- 10 mei 2021
- | Bron: Mobility Business Solutions
100% offroad T-WAY maakt IVECO's zware WAY-gamma compleet
IVECO vult het IVECO WAY heavy-gamma aan met een nieuwe 100% offroad truck die is ontworpen voor de zwaarste missies in de meest extreme omstandigheden: de IVECO T-WAY, de opvolger van de legendarische Trakker. Samen met de X-WAY vormt de T-WAY de volledige en vernieuwde offroad line-up van IVECO.
Waar de X-WAY ontworpen is voor toepassingen waarbij de truck 90% van de tijd op de weg werkt en in staat is om de 'laatste kilometer' offroad aan te pakken om de bouwplaats te bereiken, is de T-WAY - met de "T" van Tough - ontworpen voor robuustheid, prestaties en betrouwbaarheid in elke offroadmissie. Kenmerken die ook tot uiting komen in het thema van de lanceringscampagne: "Treat it bad".
De T-WAY introduceert een nieuwe HI-TRONIX geautomatiseerde transmissie met functies die speciaal zijn ontwikkeld voor offroadmobiliteit. Andere eyecatchers zijn de nieuwe schijfremmen aan de achterzijde, het zware achterwielophangingssysteem voor tandemassen, het lagere eigengewicht, het HI-TRACTION hydrostatische aandrijfsysteem, de hoge connectiviteit, digitale diensten en de cabine met hoog comfort.
T for tough
De T-WAY heeft een 10 mm dik hogeweerstandsstaalchassis, met een buigmoment aan de bovenkant van het segment op 177 kNm. De vooras heeft een maximale capaciteit van maximaal 9 ton. Naafreductie op de achteras is standaard. Het nieuwe heavy-duty achterophangingssysteem voor tandemassen combineert een grotere bodemvrijheid met een betere vertrekhoek.
De T-WAY levert het vermogen voor tractie en PTO met IVECO's Cursor 13-motor (13 liter) die tot 510 pk levert – 10 pk meer dan de prestaties van de Trakker. Voor lichtere configuraties is hij ook beschikbaar met de Cursor 9-motor. Beide zijn gekoppeld aan de 12- en 16-versnellingen tellende HI-TRONIX geautomatiseerde versnellingsbakken, welke nu ook nieuwe functies hebben die specifiek bedoeld zijn voor offroadmobiliteit.
Ze omvatten een Offroad Modus om te helpen vertrekken op steile hellingen, een Rocking Modus om gemakkelijk met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en een Creeping Modus voor ultralage snelheid bij stationair draaien. Het HI-CRUISE-systeem voor de weggedeelten van de missie omvat voorspellend schakelen, voorspellende cruise control en een eco-roll-functie die de inertie van het voertuig gebruikt bij het bergafwaarts rijden.
Productiviteit en efficiëntie
De T-WAY heeft een lager eigengewicht en nieuwe telematicafuncties en digitale diensten. Het biedt een nieuwe brandstofbesparende oplossing voor missies die af en toe een All Wheel Drive (AWD) mogelijkheid vereisen: het HI-TRACTION hydrostatische aandrijfsysteem voor 6x4-trekkers en bakwagens. Het werkt met snelheden tot 25 km/u en wordt automatisch geactiveerd om extra hydraulische tractie op de voorwielen te bieden wanneer dat nodig is.
Het lage eigengewicht is nog verder verlaagd met 325 kg in vergelijking met de Trakker dankzij het nieuwe ontwerp van de tandemsteun op de achterassen, die nu uit één stuk gegoten is. Het Connectivity Box-connectiviteitssysteem biedt telediagnostiek en voorspellend onderhoud en stelt ook wagenparkbeheerders in staat om te allen tijde de prestaties van elk voertuig op afstand te monitoren.
Flexibiliteit en rijcomfort
Met zowel trekker- als bakwagenversies biedt het een breed aanbod aan aandrijflijnopties: gedeeltelijke wielaandrijving op 6x4 trekkers en bakwagens en 8x4 bakwagenmodellen; evenals All Wheel Drive op 4x4 en 6x6 trekkers en bakwagens, en op 8x8 bakwagenversies. Het assortiment vierwielaandrijving is uitgebreid met nieuwe 4-, 4,2- en 4,5-meter wielbasismodellen, die speciale ladingen kunnen vervoeren zonder wijzigingen aan het chassis.
De nieuwe HI-MUX elektrische en elektronische architectuur is compatibel met de nieuwste generatie besturingssystemen. De nieuwe PTO-line-up bevat dan weer een nieuwe krachtige sandwich-PTO die koppel levert tot 2.300 Nm.
De cabine, met ergonomische bestuurdersstoel en een nieuw multifunctioneel stuurwiel, is beschikbaar in twee versies: een korte AD-cabine en een lange AT-cabine met standaard of hoog dak. Het nieuwe remsysteem is standaard uitgerust met EBS. Volledige schijfremmen zijn beschikbaar op PWD-modellen, terwijl nieuwe ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) beschikbaar zijn over het hele gamma.