- 26 april 2021
- Door Jeffe Delrue
- | Bron: Infrastructure
JCB vernieuwt X-series met twee krachtpatsers
JCB heeft twee leden in hun arsenaal van graafmachines opnieuw geïntroduceerd. De X-series worden versterkt met de nieuwe versies van de 140X en de 150X. Na vier jaar testfase zijn beide kranen klaar voor actie. Lees hier alle specifieke eigenschappen van de twee aanwinsten.

In elke hoek van de wereld staat wel een machine van JCB. Het bedrijf is immers een van de drie grootste bedrijven op het vlak van machines ter wereld. Met meer dan 10.000 medewerkers en een klantenbestand in 150 verschillende landen is het bedrijf letterlijk all over the world. Daarnaast worden nog eens meer dan 300 verschillende machines gemaakt door het productiebedrijf. Twee van deze kanjers werden de laatste jaren geoptimaliseerd in functie van de Stage V-uitvoering en zijn eindelijk klaar om op de markt te komen. JCB brengt de 140X en 150X verbeterd uit.
Hoe goed luistert hij?
Een eerste vraag die wordt gesteld bij het uitbrengen van een nieuwe graafmachine is ongetwijfeld: Hoe goed ligt de machine in de hand? Om deze vraag te kunnen beantwoorden stelde JCB een testperiode van vier jaar in. "Tijdens deze periode werden verschillende machinisten uitgenodigd om met de prototypes te draaien. Op die manier wilde JCB een machine krijgen die 'allemans' vriend is", vertelt Gregor Grootjans Productspecialist bij JCB Benelux.
Comfort

Een machinist moet zich natuurlijk thuisvoelen in de cabine. Hij of zij brengt hier immers vele uren per dag in door. JCB ontwikkelde daarom een compleet nieuwe cabine die topscores behaalt binnen het domein ergonomie. "De breedte van de cabine is tien centimeter groter dan zijn voorgangers en de volledige lay-out is nieuw. De schakelaars die je het meest gebruikt, zijn direct binnen handbereik en het menu in de display is heel logisch opgebouwd. De stoel in deze machines is speciaal voor JCB ontwikkeld en wordt dus niet elders gebruikt."
Verbruik
JCB tracht zichzelf te manifesteren als een bedrijf die zijn verantwoordelijkheid neemt in de dreigende klimaatverandering. Waar mogelijk wordt de milieu-impact geminimaliseerd en dat is ook bij de 140X en 150X niet anders. "We hebben altijd oog gehad om een snelle kraan te ontwikkelen die heel gunstig is qua brandstofverbruik. Auto-stop is standaard ingevoerd op deze machines, net zoals een instelbare auto-stationairregeling." Beiden zijn uitgerust met de JCB Dieselmax 448-motor die met een inhoud van 4.8 liter hetzelfde vermogen levert als zijn voorganger. Om in det toekomst nog meer te kunnen inspelen op dit aspect, heeft JCB nu al iets meer dan een jaar een prototype binnen de X-series lopen op waterstof.

design
Een machine kopen is nog steeds een emotionele keuze. Hoe de kraan eruitziet is belangrijk in het oordeel van de koper. "Zeker bij een rupskraan wil een koper 'veel ijzer' voor z'n geld", zegt Grootjans. "Daarom hebben we er vanuit JCB voor gezorgd dat het ontwerp van de X-series zo gemaakt is dat het een stoere machine is om te zien." Daarbij komt nog eens dat de serviceluiken en de toegangsdeur van dubbel geperst staal met grote sloten zijn uitgerust.
