- 29 juli 2024
Ontdek de impact van bekroningen op vakmanschap en innovatie
PMG helpt u uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen
Uit onderzoek bij de winnaars van bepaalde labels of awards blijkt dat het verkoopvolume in één jaar gemiddeld met zo'n 25% stijgt. Het winnen van een award of label heeft dus heel wat impact op een bedrijf. PMG reikt, verspreid over het hele jaar, verschillende awards en labels uit.
Geef vertrouwen aan uw consument dankzij labels
Het makkelijker kunnen vergelijken van producten met een label door consumenten, leidt onrechtstreeks tot een concurrentievoordeel voor producenten. Het hebben van een label onderscheidt een producent immers van concurrenten en levert zo een concurrentievoordeel op. Consumenten zijn vaak bereid om meer te betalen voor producten met een (kwaliteits)label omdat ze erop vertrouwen dat het product van goede kwaliteit is.
Vakmanschap in de kijker
Jaarlijks worden door PMG de beste schrijnwerkers, schilders en tuinaannemers in de kijker gezet, met de Schrijnwerk Awards, de Decoratie Awards en de Belgian Garden Masters. Binnen diverse categorieën worden de mooiste en meest innovatieve werken bekroond. Deze awards zijn niet alleen een erkenning voor het vakmanschap en de precisie die nodig is, maar zetten ook het belang van esthetiek en functionaliteit in de schijnwerpers.
Als het over bekroningen gaat, mogen ook de Belgium Chocolate Awards niet vergeten worden. Hierbij laten chocolatiers van over het hele land hun creaties beoordelen. Deze award viert de kunst van het chocolade maken en beloont degenen die er in slagen om traditie en innovatie te combineren in hun smakelijke creaties.
Winnaars van deze awards zijn niet alleen meesters in techniek, maar ook in het vertalen van de wensen en dromen van hun klanten. Het winnen van één van de awards zorgt dan ook terecht voor extra naambekendheid en zet het bedrijf extra in de aandacht
Innovaties worden beloond
Innovatie is de drijvende kracht achter vooruitgang, en dat geldt zeker voor de bouwsector. De Dobbit Innovation Awards zijn in het leven geroepen om baanbrekende innovaties en vernieuwingen te belonen. Deze awards richten zich op producten, diensten en technieken die een significante impact hebben op de bouwindustrie. Ze spelen een cruciale rol in het stimuleren van de sector om continu te streven naar betere, slimmere en groenere oplossingen.
Daarnaast organiseert PMG ook de Food Discovery Awards. Het is dé verkiezing waar culinaire specialiteiten en nieuwigheden in de kijker worden gezet. Of het nu gaat om een bakker die heerlijke zuurdesembroden bakt, een product van artisanale kroketten, of een kaasmaker met een unieke creatie. Deze wedstrijd bekroont culinaire producten in de voedingssector.
Het winnen van een award geeft het winnende bedrijf een label of logo dat het kan gebruiken bij verschillende vormen van communicatie. Dat komt het bedrijf alleen maar ten goede, vertelt ook de winnaar van de Dobbit Innovation Award in 2017: "Het gebruik van het logo is een grote meerwaarde, het is een goede tool om de klanten te overtuigen. Je krijgt ook heel veel exposure voor deze prijs."
Personaliteit van het jaar
Naast de verschillende uitreikingen voor producten en creaties, riep PMG enkele jaren geleden ook een award in voor 'Personality of the year'. Hierbij worden vakmannen persoonlijk bekroond die zich onderscheiden op het vlak van innovatie, duurzaam ondernemen, personeelsbeleid en eveneens een voorbeeld zijn voor jongeren en andere collega's. Het kan om één persoon specifiek gaan of een volledig team. De personality of the year wordt verkozen in de bouwsector, zoals de beste schrijnwerker of opvallendste schilder, en in de voedingssector zoals beste chocolatier, bakker, slager ...
Awards en labels hebben impact
De winnaars van deze awards mogen zich een jaar lang de beste in hun discipline noemen. Immers blijft het label van hun overwinning voor altijd en vormt het een mooi uithangbord voor de volgende jaren. "Door de media-aandacht die zo'n wedstrijd met zich meebracht, kwamen mensen van alle uithoeken van het land om de producten te komen proeven", vertelt de winnaar van de Belgium Chocolate Awards in 2019.
De Belgium Chocolate Awards-winnaar van 2021 genoot van buitenlandse aandacht na zijn overwinning. "Dankzij de erkenning als jonge chocolatier krijg je respect van collega's. Onze naam wordt in eigen gemeente opgewaardeerd en we genoten zelfs van buitenlandse interesse."
Na de overwinning wordt door PMG zowel via printmagazines, onlinemagazines als televisie gecommuniceerd over de uitreiking aan de winnaar. Op die manier wordt de overwinning bekendgemaakt bij de juiste doelgroep.
Communicatie over elke deelnemer
Bij deelname aan een van deze wedstrijden, wint iedereen, ook de deelnemers die naast de overwinning grijpen. Zowel in de aanloop naar als na de uitreiking van de award, zet PMG via hun verschillende kanalen alle kanshebbers binnen elke wedstrijd en specifieke categorie in de kijker. Alle genomineerde projecten krijgen de aandacht die ze verdienen en ontvangen bovendien ook een certificaat van laureaat. Het is dus in elk geval een goed idee om deel te nemen aan de wedstrijd.
Awards en labels uitgereikt door PMG
Conclusie
Het verkrijgen van een award of label heeft dus heel wat positieve effecten. Of het nu gaat om het fijnste schrijnwerk, de meest verfijnde decoratietechnieken, baanbrekende bouwinnovaties, of de kunst van het chocolade maken, de beste professionals in hun vakgebied verdienen erkenning.