HOE adverteren in coronatijden?

JAWEL: UW KLANTEN BLIJVEN ZICH INFORMEREN

stay connected

Het is niet omdat uw klanten in coronatijden minder of niets meer bestellen, dat ze zich niet informeren over de producten die ze in normale tijden bestellen. Juist door deze uitzonderlijke omstandigheden hebben zowel particulieren als professionals meer tijd om artikels en reportages te lezen zowel online, in print, als op tv. Bovendien gaan velen vandaag ook (gedwongen) op zoek naar nieuwe markten en nieuwe producten.  Terwijl lees- en kijkcijfers drastisch stijgen met meer dan 30%, annuleren of verschuiven bedrijven nu hun communicatiebudgetten hoofdzakelijk naar het najaar. 

Is nu stoppen met communiceren de juiste aanpak? 
In dit artikel onderzoeken we de impact van de crisis op uw interne en externe communicatie en hoe u als bedrijf gepast kan reageren.

MEDIACONSUMPTIE BEREIKT NIEUW HOOGTEPUNT

Uit een studie van Havas blijkt dat de kijkcijfers met 20% gestegen zijn sinds de komst van corona. Zowel nieuwsprogramma's als andere uitzendingen profiteren van stijgende kijkcijfers.  Ook digitaal zien we een boost van ongeveer +35% voor de Belgische websites.
Ook de mediaconsumptie van de PMG online magazines is gewijzigd.
De openrate, het aantal lezers die het online magazine openen, is met 10% gedaald. Dit is wellicht het gevolg van het thuiswerken én de tijdelijke werkloosheid van de werknemers die de online magazines ontvangen. Het aantal artikels en de bijhorende leestijd is echter met 30% gestegen. Het is dus een uitgelezen moment om een significant groter bereik te halen zonder meerkost !

3 REDENEN OM NIET TE STOPPEN MET ADVERTERENmarketing

1. Uit het oog, uit het hart

Even op pauze drukken lijkt instinctief een onschuldige handeling. Ervaring en onderzoek van onder andere Nickell et all. (2013) leert dat opschorten van communicatielijnen en marketing echter meestal niet de verwachte resultaten oplevert. “B-to-B bedrijven die in hun marketingbudget snoeien in tijden van recessie krijgen te maken met een vermindering van winst en verkoop en lopen achter op bedrijven die hetzelfde budget hanteerden. Dat zelfs na de recessieperiode.” (I.Rizomyliotis et al., 2017)
Met een doordacht marketingplan kan uw bedrijf op korte termijn succes boeken, maar het is eveneens een proces van lange adem. Het kost een bedrijf uiteindelijk  meer om achterstand goed te maken i.p.v. de communicatie op peil te houden of op te drijven in crisistijden. Niet adverteren, ook niet naar bestaande klanten, opent de weg voor uw concurrenten. Coca-Cola sponsort (exclusief) sinds jaar en dag de belangrijkste sportevenementen, niet direct om meer marktaandeel te verwerven, wel om de weg af te snijden voor Pepsi Cola en andere frisdranken. 

2. Merkbekendheid ONDERHOUDEN

Pauzerenminder merkbekendheid = minder omzet. Littekens zullen ook na de coronacrisis genezen en herstellen, maar het gaat hier over een litteken dat u kunt voorkomen. Ook al zien eindgebruikers zich genoodzaakt hun aankoopgewoontes te wijzigen tijdens crisismomenten. Een groot deel gaat na de crisis terugvallen op hun vertrouwde merken en hun vertrouwde producten. Een ander deel zal trouw blijven aan de merken en producten die ze leerden kennen in crisistijden.

3. Vertrouwen van de klant

De reden waarom marktleiders en succesvolle bedrijven een groot deel van hun marketingbudget uitgeven aan dure standen op dure beurzen, is grotendeels te verklaren door de vrees dat hun klanten, indien ze niet op de beurs aanwezig zouden zijn, bij de concurrentie hun pijnlijke voeten gaan verlichten en zich laten trakteren op een verfrissing met bijhorende babbel over de voordelen van de concurentie! Dat principe geldt evenzeer voor de andere media. Als uw klanten uw producten niet terugvinden, gaan ze automatisch twijfelen of ze de juiste keuze gemaakt hebben door uw "onzichtbare" services en producten aan te kopen. Er rijzen ook twijfels of u dit gamma in de toekomst zal blijven leveren?

Deze simpele stellingen worden bevestigd door meer gefundeerd onderzoek: "Het vertrouwen van de klant in het bedrijf daalt wanneer op marketing wordt bespaard", aldus een studie van Rollins et al. (2014) en Nasir (2015).
Budget voor marketing aanhouden of licht optrekken geeft desbetreffend bedrijf niet alleen de kans het vertrouwen van de klant te winnen, maar het geeft hen ook de kans hun merk beter en duidelijker te laten profileren, terwijl de concurrent zijn activiteit wat terugschroeft.


3 RedenEN WAAROM ADVERTEREN NU de ENIGE OPTIE is

communicerne

1. BEURZEN ZIJN VOOR ONBEPAALDE TIJD UIT DEN BOZE

Los van het feit dat het organiseren van beurzen, opendeurdagen en demonstraties voor onbepaalde tijd verboden blijven, is de vrees terecht dat uw klanten voor nog veel langere tijd gaan wegblijven van situaties waar fysiek contact tot echte of denkbeeldige besmetting kan leiden.
Video en virtuele events gaan fysieke contacten vervangen. 

2. INDIVIDUELE VERPLAATSINGEN worden DE NORM

Welk bedrijf zal toelaten dat haar aankopers en andere vitale medewerkers  zich gezamelijk, in groep, gaan verplaatsen en/of aan evenementen deelnemen?
Transport naar events wordt kostelijk en tijdrovend en zal nog lange tijd bij de meeste bedrijven verboden blijven.
Virtuele opendeurdagen en demonstraties vermijden deze verplaatsingen.

3. FYSIEK KLANTENBEZOEK EN PROSPECTIE WORDEN MOEILIJK

Veel van uw bestaande klanten zullen weigeren uw vertegenwoordigers te ontvangen en prospecteren bij nieuwe klanten wordt zo mogelijk nog moeilijker.
Video-televerkoop met  virtuele productpresentaties worden de nieuwe norm


3 CORONA COMMUNICATIEVUISTReGELShello

1. BLIJF COMMUNICEREN MET uw WERKNEMERS

Als we David Grabert, Global Head of Marketing and Communications bij GroupM kort samenvatten, dan wordt interne communicatie al te veel verwaarloosd in crisistijden. Uw eigen werknemers zijn u eerste én belangrijkste klanten. Het is uiterst belangrijk om te (blijven) communiceren met uw werknemers, vooral de thuiswerkers en/of tijdelijk werklozen moeten constant op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen het bedrijf. Net als bij uw klanten kan de onzekerheid doorwegen naar mate de crisis langer zal duren. Stel uw werknemers gerust, hou ze op de hoogte en stimuleer het virtueel contact. Hou het ook niet bij marketingpraatjes, de grote baas moet vertellen waar het op staat. De fameuse speech van Churchill er op nalezen kan helpen. Uitspraken van de CEO hebben een grote impact op de sfeer en motivatie van alle collega’s en medewerkers, met een een blijvende impact op uw bedrijf, uw merken en op de werksfeer.

2. Stel uw klanten gerust

In de Fat Five newsblog van Koen Denolf lezen we een standpunt die we helemaal kunnen onderschrijven:

Communicatie met werknemers, is dus nodig maar blijven communiceren met uw klanten (zoals we hierboven reeds uitvoerig aangehaald hebben) is zo mogelijk nog belangrijker,
Ook uw klanten zijn  gewoontedieren en deze crisis gooit die gewoontes helemaal overhoop. Dat brengt paniek, en onzekerheid met zich mee. Uw klanten willen gerustgesteld worden. Als merk moet u daarom vooral tonen dat u luistert en een antwoord bieden. Bovendien is nu niet communiceren eigenlijk toegeven dat u de situatie niet onder controle hebt. 
Een afhaalservice is gezien de coronamaatregelen en verplaatsingsbeperkingen extra in trek, ook bij bouwbedrijven en andere productiebedrijven die blijven verder werken. De stijging wordt misschien zo groot dat uw bedrijf de bestellingen even niet kan volgen. Op zo’n moment is het belangrijk om aan nieuwe en bestaande klanten duidelijk te maken dat de ongewone omstandigheden ervoor kunnen zorgen dat het wel eens misloopt, maar een late aangekondigde levering is altijd beter dan geen levering!

3. BLIJF authentiEK BIJ AFGELIJNDE DOELGROEPEN

Koen Denolf schrijft in dezelfde Fat Five newsblog nog iets heel belangrijks:

Bedrijven moeten niet communiceren ‘dat ze er zijn voor jullie in deze moeilijke tijden’. Op zich een mooie gedachte, maar het werkt enkel als het ook oprecht is. De beste marketing die er nu is, is authentiek zijn. Een telefoontje naar een klant, een opleiding aanbieden of een antwoord voorzien op de honderden vragen, dat is wat we nu allemaal nodig hebben.
Elke communicatie zal gewikt en gewogen moeten worden, maar eens u alle communicatie van uw bedrijf met een kritisch oog analyseert en aanpast, kunt u de draad weer oppikken en aan de slag gaan.
Content marketing is hier een belangrijk tool die meer geschikt is dan klassieke advertenties 
Selecteer strak afgelijnde doelgroepen en ga aan de slag met online magazines, virtuele product- voorstellingenwebinars aangepast aan de specifieke doelgroep.


33 specifieke doelgroepen BINNEN PMG

Maak gebruik van onze sterk afgelijnde groepen opgedeeld per sector om de kern van uw doelgroep te bereiken en om zodoende doelgericht te adverteren in een vertrouwde en uiterst relevante PMG-omgeving.

Bewijs aan uw klant dat ze ook iets aan u hebben in tijden van crisis.

Wenst u meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren
op het nummer +32 (0)50/24.04.04 
of via mail naar:
Andy NoyezAndy Noyez 
Directeur Uitgever
ann@pmg.be



Gorik De DobbelaereGorik De Dobbelaere 
Commercieel Directeur Bouw
god@pmg.be



Mikaël VermastMikaël Vermast
Commercieel Directeur Industrie
mik@pmg.be



kris DecaesteckerKris Decaestecker
Commercieel Directeur Food & Retail
 krd@pmg.be

 

Meer weten over

ONLINE MAGAZINES

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij PMG COMMUNICATION SOLUTIONS 

PMG COMMUNICATION SOLUTIONS maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.