- 06 augustus 2018
- Door Ferre Beyens
- | 2 min. leestijd
HOE DE JUISTE ZWARE BESTELWAGEN KIEZEN?
ZWARE BESTELWAGENS (MTM > 3 TON) OP JOUW MAAT
Gedreven door specifieke individualisering, diversifieerde het marktaanbod van zware bestelwagens snel en wordt de zakelijke klant vandaag met een uitgebreide en complexe lijst van aankoopmogelijkheden geconfronteerd. De moderne, zware bestelwagen evolueerde immers tot een voertuig dat zich handig laat afstellen op vaak sterk uiteenlopende wensen van professionele klanten en eindgebruikers uit gevarieerde marktsectoren.

KOETSWERKVARIANTEN
Enig inzicht is daarom vereist in het bestaan van courante koetswerkvarianten en wielbasisuitvoeringen (wielbasis = afstand van voor- tot achteras). Dit alles in de diverse laadlengtes, dak- en laadhoogtes, laadopeningen, in de nuttige laadbreedtes tussen de wielkasten, in til- of laaddrempelhoogtes, in nuttig laad- en eventueel trekvermogen, voor het slepen van aanhangers.
Het marktaanbod voorziet in bestelwagens die voorkomen in liefst zes koetswerkvarianten, vier verschillende koetswerklengtes, drie laadhoogtes en dit in de evenwichtsklasse van 3 tot 5,5 ton.
We onderscheiden gesloten bestelwagens met zijdelingse schuifdeuren en met verticaal scharnierende, symmetrisch of asymmetrisch openende achterportieren, al dan niet met of zonder ramen. Vaak onderverdeeld in verschillende laadlengtes, laadhoogtes en telkens in diverse gewichtsklassen.
Slimste en productiefste Ford Transit ooit
Met de lancering van de nieuwe 2-tons Ford Transit ziet de slimste en productiefste Transit ooit het daglicht. De nieuwe Transit heeft een groter laadvermogen en verbeterde aandrijflijnen die tot wel 7 procent zuiniger presteren. Bovendien heeft de Ford Transit in dit segment ook een primeur in de vorm van een nieuwe mild hybrid-aandrijflijn met dieselmotor (mHEV), die nog eens 3 procent extra zuinig met brandstof omspringt dan de standaardversie. Lees meer
AANDRIJVING
Meerdere bestelwagens worden (in een aantal gevallen) - in hun diverse uitvoeringen - bovendien aangeboden met de keuze uit achterwiel- en voorwielaandrijving. Of met enkele en dubbele achterwielen. Dubbele achterwielen om zwaardere laadlasten te transporteren. Stabiliteits- en tractiebevorderende vierwielaandrijving wordt tevens aangeboden omdat niet verhard of geaccidenteerd werkterrein (bouwwerven), winterse verkeersomstandigheden of bij het trekken van aanhangers ook bestelwagens een niet te ontkennen meerwaarde bijbrengt.
CHASSIS/CABINECOMBINATIES
Voor de sector personenvervoer worden bestelwagens in Tourer-koetswerk (bus) aangeboden. Verder zijn er de chassis/cabinecombinaties met enkele of dubbele cabines (met tweede stoelrij). Er bestaan zelfs op zware bestelwagenmodellen gebaseerde trekkers, die als oplegger inzetbaar zijn.
De chassis/cabinecombinaties lenen zich voor de opbouw van o.m. stevige, volumineuze en gewichtsbesparende laadkasten die een laadvolume tot 22 m³ aankunnen. Chassis/cabinecombinaties worden ook gebruikt voor de opbouw van open laadbakken (pick-ups) en kiepauto's. Gespecialiseerde koetswerkom- en -opbouwers alsook conversiespecialisten bedenken en construeren individuele en vaak zeer specifieke oplossingen. Naast oplossingen met open laadbakken, kiepwagens en bestelwagens met gesloten laadkasten denken we aan de op chassis/cabinecombinaties gebouwde koelwagens, marktwagens, mobiele keukens, mobiele herstelinstallaties etc.